Národní úložiště šedé literatury Nalezeno 18 záznamů.  1 - 10další  přejít na záznam: Hledání trvalo 0.01 vteřin. 
School Readiness: Beliefs about Preparing Children for Transition from Pre-primary to Primary Education in China
Cui, Shujing ; Greger, David (vedoucí práce) ; Straková, Jana (oponent) ; Tesar, Marek (oponent)
ABSTRAKTNÍ Hladký přechod na základní školu pozitivně souvisí s pozdější školní úspěšností dětí. Kontinuita mezi rodinou, mateřskou a základní školou přispívá k úspěšnému přechodu. K hladkému průběhu tohoto přechodu přispívají také určitá přesvědčení rodičů o školní připravenosti a jejich výchovné styly. Proto tato studie porovnávala přesvědčení čínských rodičů, učitelů mateřských škol a učitelů prvního stupně o školní připravenosti na základě výběrových souborů získaných z čínského Chongqingu. Této studie se zúčastnilo 1204 čínských rodičů, 245 učitelů mateřských škol a 133 učitelů základních škol. S využitím statistické techniky konfirmační faktorové analýzy pro více skupin a při kontrole invariance měření tato studie odhalila, že učitelé mateřských škol kladou důraz na sociálně-emocionální kompetenci více než rodiče dětí. A učitelé mateřských škol hodnotili položky o sociálně-emocionální kompetenci také výrazně výše než učitelé základních škol. Dále jsem v této disertaci využila statistickou techniku latentních tříd, abych blíže prozkoumala vzorce přesvědčení čínských rodičů o školní připravenosti. Touto metodou byly identifikovány tři skupiny/třídy rodičů: (1) velmi silný celkový důraz na školní připravenost, ale méně akademicky orientovaný; (2) mírný celkový důraz a méně akademicky orientovaný; (3)...
Jak rodiče dětí předškolního věku uvažují o výchově?
PRA, Lucie
Hlavním výzkumným cílem této diplomové práce je zjistit, jak rodiče dětí předškolního věku uvažují o výchově. První a druhá kapitola se snaží přiblížit rodinu jakožto výchovné prostředí a rodičovství jako základ pro pochopení výchovy v rodině. Třetí kapitola je věnována kvalitativnímu výzkumnému šetření, které se snaží za pomoci fenomenologického rozhovoru přiblížit to, jak rodiče uvažují o výchově. Čtvrtá kapitola se zabývá výchovou a výchovným působením, jež porovnává zjištěné poznatky z vlastního výzkumu s teorií uváděnou v odborné literatuře.
Vztah rodinného výchovného stylu a školní kázně žáků
VETÝŠKA, Jakub
Bakalářská práce se zabývá vztahem výchovného stylu a školní kázně u žáků druhého stupně základní školy. V teoretické části jsou představeny základní modely výchovných stylů, popsána základní teoretická východiska vztahující se ke kázni žáků a popsány změny ve výchově a kázní žáků s vývojem doby. Primárním cílem empirické části je zjistit, zda existují statisticky významné rozdíly ve školní kázni žáků ve vztahu k jejich výchovnému stylu v rodině. Dalším cílem je zjistit, zda existuje statisticky významný rozdíl v ukázněnosti dívek a chlapců. V rámci výzkumného šetření, které má kvantitativní podobu, byly použity tři dotazníky, a to dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině, dotazník na měření školní kázně žáků a osobnostní dotazník BFI-10. Dotazník pro zjišťování způsobu výchovy v rodině byl za účelem zvýšení validity administrován jak rodičům, tak dětem. Dotazník na měření školní kázně žáků byl administrován třídním učitelům daných žáků. Výzkumný vzorek tvoří 117 dětí (ze 4 základních škol), 206 rodičů (115 matek a 91 otců) a 13 učitelů. Výsledky výzkumu prokázaly ve škále ukázněnosti statisticky signifikantní rozdíl mezi emočním vztahem v rodině a ukázněností žáka ve škole. Mezi výchovným řízením v rodině a ukázněností žáka nebyl nalezen statisticky signifikantní rozdíl u žádné položky. Dále byl u nepřipravenosti na vyučování a narušování výuky objeven statisticky významný rozdíl v ukázněnosti mezi dívkami a chlapci, kdy bylo zjištěno, že dívky jsou ve zmíněných situacích ukázněnější než chlapci. Analýzou bylo dále odhaleno, že extraverze statisticky významně pozitivně koreluje se škálou ukázněnosti, přívětivost statisticky významně negativně koreluje se lhaním, svědomitost statisticky významně negativně koreluje s podváděním a otevřenost ke zkušenostem statisticky významně negativně koreluje se škálou ukázněnosti.
Vliv výchovných stylů na regulaci činnosti dětí s médii v rodině
KAHLERTOVÁ, Jindřiška
Tato práce se věnuje přezkoumání vlivu rodinného výchovného stylu na regulaci dětského užívání médií. Použitá metoda je metaanalýza ve které se setkává 18 mezinárodních studií na téma rodina, výchovný styl, děti a užívání médií. Vliv výchovných stylů na regulaci dětského užívání médií byl v interpretaci vyhodnocen jako určující. Z kvantitativní i kvalitativní části shodně vychází jako nejvhodnější a vlastně jediný správný demokratický výchovný styl. U ostatních výchovných stylů nedochází k důležitému souběhu působení dimenzí kladného emočního vztahu a pevného výchovného řízení. V aplikaci na výzkum výchovných stylů v ČR je vidět, že pozitivnímu vlivu demokratického výchovného stylu je vystavena poměrně malá část dospívajících. Dále se při analýze zviditelnily již celkem známé vztahy mezi počtem a umístěním médií v domácnosti a jejich problémovým užíváním. Ukazuje se také velmi silný vliv dlouhodobé kontroly na míru a způsob užívání médií. Rodinné vztahy mají určující vliv na chápání kontroly dítětem. V rodinách s nevyrovnanou vztahovou a sociální situací může docházet k zanedbání primární prevence problémového užívání médií. Jako zajímavá se ukazují určitá nedorozumění v komunikaci dětí a rodičů ohledně samoty dětí u média a jejich zralosti k autonomnímu jednání. Z nich mohou oboustraně plynout nesrovnalosti ve vzájemných očekáváních.
Rodinné prostředí a konzumace alkoholu mezi mladistvými
Rendlová, Barbora ; Soukup, Petr (vedoucí práce) ; Tuček, Milan (oponent)
Diplomová práce s názvem Rodinné prostředí a konzumace alkoholu u mladistvých se zabývá vztahem čtyř dimenzí rodinného prostředí a konzumace alkoholu u šestnáctiletých. Těmito čtyřmi dimenzemi jsou způsob trávení volného času, struktura rodiny, styl rodičovské výchovy a socioekonomický status. V teoretické části práce je nejdříve popsán vliv rodiny na vývoj dítěte a také vymezen proces socializace, prostřednictvím kterého rodina na dítě působí. Dále je rozebrána souvislost mezi rodinným prostředím a konzumací alkoholu u mladistvých a poté jsou charakterizovány čtyři zkoumané dimenze rodinného prostředí ve vztahu ke konzumaci alkoholu. Souvislost rodinného prostředí a konzumace alkoholu u mladistvých byla zkoumána pomocí smíšeného designu výzkumu. V hlavní, kvantitativní části práce byly pomocí dat z Evropské školní studie o alkoholu a jiných drogách (ESPAD) z roku 2007 zkoumány vztahy mezi vybranými dimenzemi rodinného prostředí a ukazateli konzumace alkoholu, dále byla vytvořena typologie mladistvých konzumentů alkoholu. Na výsledky této části práce navázala část kvalitativní, kde byly pomoci deseti polostrukturovaných rozhovorů zkoumány hlubší souvislosti a směr vztahů zjištěných na základě analýzy kvantitativních dat. Tato část byla především zaměřena na styl rodičovské výchovy a trávení volného...
Vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníků ZŠ
Matějková, Karolína ; Šaroch, Jaroslav (vedoucí práce) ; Syřiště, Ivo (oponent)
Diplomová práce se věnuje vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníku ZŠ. Hlavním cílem práce je porovnat vnímání autority učitele žáky výše uvedených věkových skupin z různých hledisek. Mezi tato hlediska patří ontogenetické fáze vývoje, pohlaví žáků a prostředí, ve kterém žáci žijí. V rámci teoretické části práce jim bude věnována pozornost. Mezi další témata práce patří pojem autorita a autorita učitele. Výzkumná část vychází z kvantitativního šetření, realizovaného pomocí dotazníku vytvořeného k účelům výzkumu. Úkolem dotazníku je zjistit, zda se vnímání autority učitele mění v závislosti na věku žáků, tedy konkrétní fázi ontogenetického vývoje, a jaký vliv mají na vnímání autority učitele žáky 6. a 9. ročníku výše uvedená hlediska. Za účelem potvrzení, doplnění či upřesnění získaných dotazníkových dat byl veden polostrukturovaný rozhovor s vybranými pedagogy. Rozhovoru se účastnilo pět učitelů, dva muži a tři ženy různého věku, s odlišnou délkou praxe a z různých škol. Cílem rozhovorů bylo zjistit, jaký je názor vybraných učitelů na percepci autority učitele žáky 6. a 9. ročníku z hlediska ontogenetických fází vývoje žáků, prostředí, ze kterého žáci pocházejí a pohlaví žáků. Data získaná formou rozhovorů byla porovnána s daty dotazníkového šetření. Bylo sledováno, zda výsledky dotazníkového...
Výchovné styly a priority z perspektivy vietnamských rodičů žijících v České republice.
LISAC, Jiří
Tato bakalářská práce je zaměřena na problematiku rodinné výchovy v kontextu názorů a zkušeností vietnamských rodičů. Shromažďuje pohledy na různá pojetí výchovy, na preference výchovných stylů a na priority v souvislosti s hodnotovým a kulturním světem vietnamské minority v České republice. V praktické části práce na bázi kvalitativní metodologie jsou zhodnoceny názory rodičů z prostředí vietnamské komunity na výchovu vlastních dětí. V příslušných kategoriích jsou identifikovány relevantní údaje vycházející z popisu volby výchovného stylu a pojmenování priorit, které tito informanti považují za podstatné ve výchově svých potomků.
Validizace nástroje pro zjišťování učební motivace Patterns of Adaptive Learning Scales (PALS) v českých podmínkách
Kováčová, Klára ; Stuchlíková, Iva (vedoucí práce) ; High, Radka (oponent)
Diplomová práce se zabývá vztahem mezi výkonovými cíli dosahování úspěchu a výchovným stylem rodičů. V teoretické části jsou popsány dosavadní poznatky z oblasti vývoje výkonových cílů jedince do období adolescence z hlediska sociálně kognitivní teorie a role, jakou v tomto procesu hrají rodiče. Výzkumná část práce ověřuje funkčnost původně amerického dotazníku PALS v české populaci a vztah výkonových cílu žáků 7., 8. a 9. ročníků převážně pražských základních škol se způsoby výchovy v rodině. Výsledky ukazují nutnost úpravy dotazníku PALS pro rozlišení orientace demonstrace kompetence a vyhnutí se demonstrace nekompetence u cíle zaměřeného na porovnání s ostatními. Statisticky významná souvislost výkonových cílů s výchovnými styly v rodině nebyla nalezena. KLÍČOVÁ SLOVA výkonová motivace, teorie cíle, kompetence, rodičovský styl, dotazník PALS
Míra rodičovské kontroly ve vztahu ke způsobům trávení volného času a konzumaci alkoholu u žáků šestých tříd zapojených do projektu Unplugged
Vlachová, Alena ; Čablová, Lenka (vedoucí práce) ; Pavlas Martanová, Veronika (oponent)
Bakalářská práce Míra rodičovské kontroly ve vztahu ke způsobům trávení volného času a konzumaci alkoholu u žáků šestých tříd zapojených do projektu Unplugged analyzuje vliv prvků rodičovské výchovy na způsob trávení volného času u dětí s důrazem na problematiku konzumace alkoholu. Práce si klade za cíl odvodit aplikovatelné poznatky pro způsob vedení dětí a výběr volnočasových aktivit pro ně takových, aby se minimalizovalo riziko, že budou konzumovat alkohol. V teoretické části práce je představena Baumrindové klasifikace rodičovských výchovných stylů. Dále jsou shrnuty současné poznatky o konzumaci alkoholu a volbách volnočasových aktivit u mladistvých. V závěru teoretické části práce jsou představeny proběhlé studie o vztahu volnočasových aktivit a konzumace alkoholu u mladistvých. Praktická část práce aplikuje metody analýzy rozptylu na data získaná o žácích zapojených do projektu Unplugged pro ověření platnosti stanovených hypotéz. Potvrzeno je celkem pět hypotéz o vlivu prvků rodičovské výchovy na způsob trávení volného času u dětí, případně o vlivu způsobu trávení času u dětí na jejich konzumaci alkoholu. Závěrečná část práce je věnována diskuzi nad důsledky ověřených hypotéz a je stanoveno, které z prvků rodičovské výchovy, případně jaké volby volnočasových aktivit se jeví jako hodné...

Národní úložiště šedé literatury : Nalezeno 18 záznamů.   1 - 10další  přejít na záznam:
Chcete být upozorněni, pokud se objeví nové záznamy odpovídající tomuto dotazu?
Přihlásit se k odběru RSS.